Vlees eten

Minder vlees eten?
Ik weet dat dat beter zou zijn. Beter voor de dieren, beter voor het milieu. Maar… en ik schaam me wel een beetje om dit te zeggen… ik vind het best moeilijk. Ik vind vlees namelijk ècht lekker. Als kind was ik al een moeilijke groente-eter en dat is als volwassene niet heel veel beter geworden. Ik hou echt wel van lekker eten, maar dat zijn meestal niet de meest gezonde dingen. Er zijn veel groenten die ik echt niet lekker vind en ook van gekookte aardappelen gruw ik. Een hollandse AVG-maaltijd (aardappelen-groente-vlees) kreeg (en krijg) ik vaak alleen weg door het af te wisselen met een hap vlees… Zo is vlees voor mij, van jongs af aan, een redelijk onmisbaar deel van de avondmaaltijd geworden.
 
Maar tijden veranderen en als we op deze overbevolkte planeet nog een tijdje voort willen, dan kun je er eigenlijk niet onderuit om minder vlees te consumeren. Dus is mijn voornemen om minder vlees te eten. Dat betekent minimaal één (maar liever meer) keer per week vegetarisch eten. Tegenwoordig staan er hier in huis weinig AGV-maaltijden op tafel, maar vooral pasta, rijst en roerbakgerechten. Daarbij probeer ik zoveel mogelijk te kiezen voor biologisch (gehakt) of scharrel (kip). Dat sust mijn schuldgevoel nog een beetje. 
 

Helemaal geen vlees? Of een vleesvervanger?
Als je jezelf voorneemt om minder vlees te eten, kun je kiezen voor een gerecht zonder vlees of voor een vleesvervanger. Het aanbod van de laatste optie wordt steeds groter. Tot een paar jaar geleden had je in de supermarkt de keuze uit een paar producten, maar tegenwoordig zijn er hele koelvitrines met vlees-achtige alternatieven. Wat alleen maar aangeeft dat de vraag hiernaar enorm gestegen is.

Toch vind ik het zelf een lastig product. Het moet lijken op vlees, maar toch smaakt het niet ècht als vlees. In mijn beleving is een bietenburger echt niet zo lekker als een hamburger. (Had ik al gezegd dat ik niet dol op groenten ben? Laten rode bieten nu redelijk hoog op mijn gruwellijstje staan…)

Zo heb ik een keer puntpaprika’s met vegetarisch gehakt op tafel gezet, zonder erbij te zeggen dat het vegetarisch gehakt was. Zelf had ik na één hap al door dat dit geen succes was, en ook de rest van mijn gezin liet al snel weten dat dit ‘echt niet te haggelen was’… Dit is al een tijd terug en inmiddels zijn er misschien varianten die prima smaken, maar ik zal het toch niet zo snel meer kopen…

 

Goede vervangers
Toch zijn er ook vleesvervangers die ik wèl lekker vind, zoals kaasburgers (maar ik ben dan ook gek op kaas), de Oosterse schijf en de plantaardige kipkrokant schnitzel van Vivera, en de Veggie nuggets van de Mac – als ik dan toch voor fastfood ga, dan voelt die keuze nog enigszins verantwoord 😉

 

Qua vleeswaren is vegetarische kipfilet met tuinkruiden best een goed alternatief (de geur is niet heel best, maar de smaak is heel oké :D), de vegetarische filet americain van De Vegetarische Slager is ook lekker en van de week probeerde ik de Mediterraanse Vega paté van Kips en die vond ik verrassend lekker. Bovendien is deze zelfs veganistisch, omdat het (in tegenstelling tot veel andere vegetarische vleeswaren) geen melkeiwitten maar plantaardige / soja-eiwitten bevat.

Wel jammer dat de verpakking niet past bij mijn streven naar minder plastic, maar hé, zo blijft er altijd wat. Ik doe echt mijn best om duurzamer te leven, maar het moet wel leuk blijven. Voor mensen die ècht hun hele levensstijl omgegooid hebben zal dat misschien wat halfbakken overkomen, maar bij mij is het niet ‘alles-of-niets’ maar ‘alle-beetjes-helpen’. Dan hou ik het tenminste vol.
 

Van proberen kun je leren!

Het is nu weer barbecue-tijd, wat als vleeseter natuurlijk helemaal in mijn straatje is, maar ook hier spreek ik met mezelf af dat ik vlees ga vervangen door een vegetarisch alternatief, of bijvoorbeeld een spies met champignons en paprika. Hoe meer alternatieven ik proef, hoe meer kans dat ik iets lekkers tref dat voor herhaling vatbaar is. Zo wordt het, als het goed is, steeds makkelijker om (steeds) minder vlees te eten.

In restaurants kies ik tegenwoordig ook vaker voor een vegetarisch gerecht, bijvoorbeeld als ze paddenstoelenrisotto aanbieden of een poké bowl (lekker met zalm, maar ook prima zonder).

Bij ons thuis zijn dit al wat favoriete gerechten die regelmatig op tafel staan:

– vegetarische roerbakmie (met gele paprika, snijbonen, roerei en sojasaus)

– broccoli-zalmtaart (geen vlees, maar dus wel vis)

– bloemkoolnasi (bloemkoolrijst met groenten naar keuze, met vegetarische kipstukjes of met shiitake (paddestoelen), sojasaus en eventueel een gebakken ei)

– Groente enchiladas 

 Courghetti uit de oven

– Papardelle met ricotta en gepofte snoeptomaten

– Spinazietaart (een simpel recept dat mijn moeder ooit voor mij heeft opgeschreven, met bladerdeeg, spinazie à la creme, maïs en mozzarella)

 

Deel gerust jouw favoriete vega-recept; hoe meer ideeën, hoe minder vlees!

 

SOCIAL MEDIA POST  by Martin (voornemens.nl):

 
Hoeveel vlees eet jij?
 
De vraag die je wel eens voorbij ziet komen en die je dan toch weer even bewust maakt wat dat lekkere stukje vlees teweegbrengt.
 
Laten we eerlijk zijn, de meesten zijn toch groot geworden van de oer-Hollandse combinatie: een bord met aardappels, groente én een stukje vlees 🥩 (zonder dat bord opeten dan…)
Op de één of andere manier klinkt dat nog steeds lekker vertrouwd, dus waarom veranderen?
 

Dé grootste voordelen van minder vlees eten:

 
1️⃣ De dieren die hier speciaal voor gefokt worden zullen je dankbaar zijn. 🙏
Als consument kunnen we het signaal afgeven door minder vlees te kopen (en dus ook minder vlees eten) dat er uiteindelijk ook minder dieren gefokt gaan worden. Kwestie van vraag en aanbod.
 
2️⃣ De wereld zal je dankbaar zijn 🙏 (wat betreft duurzaamheid dan)
De hierboven genoemde dieren worden niet echt op de meest (dier)vriendelijke manier grootgebracht. Wel heel efficiënt… daar is de vleesindustrie goed in.
Stallen met veel dieren op en in elkaar wat niemand hoeft te zien, in plaats van lekker de vrijheid in het weiland.
Voeding voor de dieren die ervoor zorgen dat zij zo snel mogelijk “groot” worden. Met o.a. antibiotica toegevoegd zodat zij niets oplopen in de massa…
Maar die efficiency heeft ook een keerzijde. De vleesindustrie stoot heel veel CO2 uit, het gehele productieproces heeft niet veel raakvlakken met duurzaamheid.
 
3️⃣ Jouw lichaam zal je op langere termijn dankbaar zijn 🙏
Niet meer de schadelijke stofjes die je normaal via het vlees binnen had gekregen (denk aan de antibiotica). Doordat je minder vlees eet, zul je waarschijnlijk andere voeding in plaats van vlees nemen (een schep meer groente is dan een goed alternatief 😉).
 
Je hoeft echt niet direct een vegetariër te worden, maar vraag jezelf eens af:
 
➡️ Wil ik eens een dag vlees eten overslaan?
➡️ Wil ik eens vis eten in plaats van vlees?
➡️ Wil ik een keer vleesvervangers uitproberen? (Die markt is groeiende, doordat steeds meer mensen dit gaan proberen)
➡️ Wil ik eens naar andere recepten (zonder vlees) kijken?
 
‼️ Het enige waar je wel rekening mee moet houden bij minderen/stoppen met vlees is je B12-gehalte. Een belangrijke vitamine die je bij een tekort kunt aanvullen met B12 (smelt)supplementen. Er zijn veel verschillende, kijk welke het best bij jou past.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deel deze BLOG

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email
Scroll naar top