Vlees eten

Hoeveel vlees eet jij?
 
De vraag die je wel eens voorbij ziet komen en je dan toch weer even bewust maakt wat dat lekkere stukje vlees teweeg brengt.
 
Laten we eerlijk zijn, de meeste zijn toch groot geworden van de oer-Hollandse combinatie: een bord met aardappels/groente én een stukje vlees 🥩 (zonder dat bord opeten dan…)
Op 1 of andere manier klinkt dat nog steeds lekker vertrouwd, dus waarom veranderen?
 

Dé grootste voordelen om wat te gaan minderen met het eten van vlees:

 
1️⃣ De dieren die hier speciaal voor gefokt worden zullen je dankbaar zijn. 🙏
Als consument kunnen we het signaal afgeven door minder vlees te kopen (en dus ook minder vlees eten) dat er uiteindelijk ook minder dieren gefokt gaan worden. Kwestie van vraag en aanbod.
 
2️⃣ De wereld zal je dankbaar zijn 🙏 (Betreft duurzaamheid dan)
De hierboven genoemde dieren worden niet echt op de meest (dier)vriendelijke manier grootgebracht. Wel heel efficiënt…daar is de vleesindustrie goed in.
Stallen met veel dieren op en in elkaar wat niemand hoeft te zien i.p.v. lekker de vrijheid in het weiland.
Voeding voor de dieren die ervoor zorgen dat zij zo snel mogelijk “groot” worden. Met o.a. antibiotica toegevoegd zodat zij niets oplopen in de massa..
Maaar die efficiency heeft ook een keerzijde. De vleesindustrie stoot heel veel CO2 uit, het gehele productieproces heeft niet veel raakvlakken met duurzaamheid.
 
3️⃣ Jouw lichaam zal je op langere termijn dankbaar zijn 🙏
Niet meer de schadelijke stofjes die je normaal via het vlees binnen had gekregen (denk aan de antibiotica). Doordat je minder vlees eet, zul je ws andere voeding in plaats van vlees nemen (een schep meer groente is dan een goed alternatief 😉)
 
Je hoeft echt niet direct een vegetariër te worden, maar vraag jezelf eens af:
 
➡️ Wil ik eens een dag vlees eten overslaan?
➡️ Wil ik eens Vis eten ipv vlees?
➡️ Wil ik een keer Vleesvervangers uitproberen? (die markt is groeiende, door steeds meer mensen dit gaan proberen)
➡️ Wil ik eens naar andere recepten (zonder vlees) kijken?
 
‼️ Het enige waar je wel rekening mee moet houden bij minderen/stoppen met vlees is je B12-gehalte. Een belangrijke vitamine die je bij een tekort kunt aanvullen met B12 (smelt)supplementen. Er zijn veel verschillende, kijk welke het best bij jou past.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deel deze BLOG

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email
Scroll naar top