Uitgerust wakker worden

Uitgerust wakker worden, kan dat ook?

Of je wekker nou piept of rinkelt of tettert… er zijn mensen die ’s ochtends fris uit bed stappen zodra ze gewekt worden dit geluid, maar eerlijk? Ik behoor niet tot deze groep mensen…
Natuurlijk bestaan er ook wekkers die een vriendelijker geluid maken, en als je de wekker op je telefoon gebruikt, kun je kiezen uit talloze melodietjes en geluidsvolumes.
Maar feit blijft dat je meestal uit een diepe slaap opschrikt en er net zo hard weer in terug valt zodra je je wekker hebt uitgetikt. Met als gevolg dat je jezelf, na een paar keer snoozen, alsnog vermoeid je bed uit moet slepen.
 

Hoe helpt een wake-up light mij uitgerust wakker te worden?

Als dit voor jou herkenbaar is, kan een ‘wake-up light’ wellicht uitkomst bieden. Een wekker met deze functie begint namelijk een half uur voor de wektijd langzaam op te gloeien, totdat op de ingestelde tijd de maximale lichtsterkte is bereikt. Op deze manier is het net alsof de zon opkomt in je kamer. Je lichaam pikt dit onbewust op en ontwaakt langzaam uit de diepe slaap. Op het moment dat de wekker afgaat word je dus niet wreed gestoord, maar krijg je eigenlijk net dat laatste zetje om echt (uitgerust) wakker te worden. Zeg nou zelf, dan begint je dag toch een stuk aangenamer?

Verschillende onafhankelijke onderzoeken hebben uitgewezen dat mensen met een Wake-up Light beter wakker worden. Je bent in een betere stemming en voelt je ‘s ochtends energieker.
 

Zoek de juiste instelling

Persoonlijk moest ik wel even oefenen met de verschillende instellingen voordat ik de (voor mij) meest effectieve stand had gevonden. Zo stelde ik aanvankelijk de lichtsterkte veel te laag in, omdat ik het licht anders te fel vond bij het wakker worden… Maar hé, het is natuurlijk wel de bedoeling dat je wakker wordt, en met een zwak lichtje lukt dat niet goed. Je moet de wekker dus wel de tijd geven om in dat half uur echt de zon na te bootsen. Ga dus niet voor een waterig zonnetje, maar voor een
lekkere felle zonneschijn!

Per persoon verschillend

Hierbij moet wel gezegd worden dat de gevoeligheid voor licht per persoon verschilt. Over het algemeen geldt dat mensen sneller volledig wakker worden wanneer een hogere lichtintensiteit wordt gebruikt. Maar voor sommige mensen zal een waterig zonnetje dus wel genoeg zijn!

Kies je favoriete geluid

Het geluid kun je zelf instellen. Op mijn eerste generatie Philips wake-up light kun je kiezen uit kabbelende beekjes, kwetterende vogels, een windgong of junglegeluiden. Persoonlijk word ik niet graag wakker van gillende apen, maar oké… Mijn persoonlijke favoriet is dan ook: de radio. Nadeel daarvan is wel dat je de neiging hebt om nog even het nieuws te luisteren, een praatje te volgen of dat ene nummer af te luisteren… Sommige mensen blijven gewoon geen ster in opstaan…
 
Er zijn inmiddels veel verschillende wake-up lights verkrijgbaar, dus kijk welke het best past bij jouw voorkeuren en budget.
 
 

SOCIAL MEDIA POST  by Martin (voornemens.nl):

Trrrrrrrrrrrrrrrrrrrriiiiiiiiinnnnnnnnng! ⏰
Piep…piep…piep…piep…piep!
Dit is een aanrader voor iedereen die een hekel heeft aan de wekkers van tegenwoordig, met hun nogal irritante manier van wakker maken 😬
Met een Wake-up Light word je langzaam wakker, doordat de lamp/wekker doet alsof de zon opkomt in je kamer ☀️
Hoe lekker is dat zeg! Veel beter op deze manier.

1 reactie op “Uitgerust wakker worden”

  1. Pingback: Ga meer de natuur in! - voornemens.nl

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deel deze BLOG

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email
Scroll naar top