Intermittent fasting

Intermittent fasting… Dit voornemen kan een beetje OnNatuurlijk aanvoelen in het patroon van de meeste mensen, maar eigenlijk is het juist heel natuurlijk om dit te doen.

Wat is intermittent fasting? Het is de engelse benaming van “vasten met tussenpozen”. En “vasten” is het zich geheel of gedeeltelijk onthouden van eten of drinken voor een bepaalde periode.

In deze tijd ons huidig leven, is er voor de meeste overvloed aan eten en drinken. Dit heeft er voor gezorgd dat we ons een bepaalde routine hebben aangeleerd die is opgedeeld in 3 eetmomenten, namelijk ontbijt/lunch/diner (over tussendoortjes en snacks kunnen we wel een ander voornemen maken).

Vroeger was het niet zo vanzelfsprekend dat er drie eetmomenten waren en waren we afhankelijk van hetgeen wat op ons pad kwam.

Simpel gezegd: 

Als je veel eet, moet je lichaam harder werken en slijt deze sneller met meer kans op ontstekingen.

Als je minder eet (maar wel de essentiële bouwstoffen uiteraard), hoeft je lichaam minder energie te stoppen in de spijsvertering en slijt deze minder en dus ook minder kans op ontstekingen.

Dit geldt ook voor de eetmomenten, met minder eetmomenten (bv alleen lunch en diner), kun je betreft hoeveelheid net zoveel eten tot je nemen als dat je gewend was met ontbijt/lunch/diner, maar heeft je lichaam tussendoor een wat langere “herstel/rustperiode” van de spijsvertering. Deze hoeft niet aaneengesloten aan het werk te zijn door de continue stroom van voedsel.

Voor mij persoonlijk is het overslaan van het ontbijt de simpelste manier van intermittent fasting. Daarmee zet ik mijn lichaam ook eerst aan het werk door te bewegen in de ochtend  (ik noem het maar een periode jagen/op zoek naar eten net als vroegah). Voor iedereen kan deze invulling van vasten anders zijn. Dat is iets wat je zelf zal moeten ondervinden en uitzoeken. Belangrijkst is de bewustwording van deze theorie die erachter zit.

Als je uitzoomt kun je het ook benaderen als:

Als je minder (vaak) eet, leef je langer, waardoor je toch meer kan eten 😉

Je kunt het ook spannender maken, door je over te leveren aan het lot, zie onderstaande challenge:

Als je gewend bent om 3x per dag te eten. Heb je voor een week 21 maaltijden-momenten. 

1️⃣Pak 21 gelijke briefjes

2️⃣Zet op 3 (tot 7) briefjes een ❌

3️⃣Doe alle briefjes in een kom

4️⃣Pak voordat je een maaltijd-moment gaat voorbereiden een briefje…

5️⃣Je voelt hem al aankomen…als je een ❌ pakt. Sla je die maaltijd over en kijk wat dat uiteindelijk met je doet. (Je zult bv andere sensaties voelen in de vorm van flauwte, maar focus op het idee dat je genoeg reserves hebt in je lichaam en je krijgt wellicht tegenstrijdig uiteindelijk meer energie).

🆗als je op 1 dag bij elk eetmoment een kruis pakt, dan mag je gerust wel een keertje ruilen van briefje 😉

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deel deze BLOG

Scroll naar top